Webwinkel reviews, het nieuwe keurmerk?

Webshop beoordelingen, Het nieuwe webwinkel keurmerk?

Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van online review sites alvorens bij een bepaalde webshop een product of dienst aan te schaffen. Deze trend zet zich al een aantal jaren voort. Dit blijkt uit allerlei onderzoeken van gerenommeerde marktonderzoekbureaus. Deze trend beperkt zich uiteraard niet tot de reisbranche maar ook in andere branches is de trend zichtbaar. reviews-300x276.jpg

Webshop beoordelingen (vb. Zalando reviews)

Het online reviews geven stijgt al jaren met een aanzienlijk percentage per jaar. Het aantal webwinkels is bijna onuitputtelijk en stijgt ook nog steeds. Hoe groter de shop hoe meer bestellingen en dus ook vaak reviews. Zalando is hier een goed voorbeeld van. Consumenten zien ooit door de bomen het bos niet meer. Keurmerken zijn voor een habbekrats te verkrijgen dus wat voor waarde kan men daaraan hechten? Er gaat nog steeds veel mis met verzenden etc. De consument heeft behoefte aan duidelijkheid. Welke webshop is nu echt betrouwbaar? Hier komen de review sites om de hoek kijken. Webwinkel reviews van anderen geven vaak een goed en inhoudelijk beeld van webshops. Bekijk voor een goed voorbeeld de zalando ervaringen op een grote reviewsite. Deze beoordelingen zijn voor een webshop een stuk lastiger te manipuleren als een nietszeggend keurmerk. Bijkomend voordeel: De consument krijgt inhoudelijke informatie te lezen welke er echt toe doet. Deze trend van online reviews bekijken alvorens te kiezen wordt de ‘reconomy’ of ‘review economy’ genoemd. Revoo onderzocht dit gegeven in de reisbranche en het blijkt dat 80% van de consumenten online reviews bekijkt.

Slechte beoordelingen reageer (vb. whekamp reviews)

Veel webshop eigenaars zijn niet blij met deze ontwikkelingen. Ontevreden klanten plaatsen maar wat graag hun slechte ervaring en ontzien de webshop geenszins. Webshop eigenaars zien liever enkel positieve beoordelingen en graag zouden zij de klachten online niet zien. Want slechte reviews dat is slecht voor de webwinkel en de conversie. Maar dat gaat niet altijd op. De consument van vandaag de dag is ook niet op zijn achterhoofd gevallen. Enkel positieve reviews dat is onnatuurlijk. Indien u werkt met klanten dan kan er onverhoopt wat misgaan en dat is volkomen natuurlijk. Klagende mensen zijn er altijd. Een slechte review is dan ook geen ramp. U kunt hier als organisatie van leren en uw organisatie zelfs verbeteren! Zie ook hoe whekamp hiermee omgaat op Reviewspot: whekamp.

Profiteren van klanten reviews

Bovenstaande gelezen hebbende. Wat kunt u als webshop eigenaar doen om webwinkel reviews in uw voordeel te laten werken?

  1. Steek uw hoofd niet in het zand en accepteer het gegeven dat consumenten online over uw organisatie spreken. De hedendaagse consument vertrouwt een webshop waarover online vaak geschreven wordt meer als een totaal onbekende webshop. Een online winkel met enkel positieve reviews? Dat klinkt de consument ook onbetrouwbaar in de oren.
  2. Enkel accepteren dat er over u gesproken wordt online is stap 1. Stap 2: Ga de dialoog aan met uw klanten. Bedank bijvoorbeeld consumenten welke een positieve beoordeling achterlaten of reageer op negatieve reviews. Stel u positief op en bekijk of een oplossing te bedenken is waar u samen tevreden mee bent. Mocht u dat lukken dan heeft u er vaak een “fan” bij. Andere consumenten zien hoe u reageert op klachten online en dat geeft hen het vertrouwen dat u er alles aan doet om een goede service te verlenen. Dat schept vertrouwen! Immers; er kan altijd wat misgaan. Wordt er goed op ingesprongen dan is dat vaak een manier om klanten blijvend aan uw organisatie te binden.
  3. Bij de derde stap gaan we nog wat verder. Vraag uw klanten actief om beoordelingen voor uw webshop online te delen. Ontevreden mensen weten de review sites goed te vinden. Wilt u het aandeel positieve beoordelingen doen toenemen? Dan is het actief vragen om deze beoordelingen vaak aan te raden. Schroom niet en vraag uw klanten in een mail om hun mening of maak bijvoorbeeld op uw eigen website melding van de mogelijkheid op een review site een beoordeling achter te laten. Veel consumenten vinden het leuk om online hun review te plaatsen.

Google en webwinkel reviews

In Google worden review websites goed gevonden. Vaak worden de beoordelingen op dat soort sites zelfs met gele sterren vertoond in de zoekresultaten. Mensen gebruiken zoekopdrachten als “webwinkel beoordelingen” en “webshop reviews” om dit soort sites te vinden. Echter ook op “shopnaam” in combinatie met “recensies”, “betrouwbaar”, “klachten”, “meningen”, “beoordelingen”, “ervaringen” en natuurlijk “reviews” is een ontzettend groot aantal zoekopdrachten per maand aldus webshop review site Reviewspot.nl.
Het logaritme van Google is zelfs zo ingesteld dat webshops met veel positieve beoordelingen beter scoren in de resultaten van de zoekmachines en online winkels met erg veel slechte reviews minder goed naar voren komen in de zoekresultaten van de zoekmachinereus. Reviews spelen blijkbaar dus ook een belangrijke rol op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO).
Webshop beoordelingen en Google AdWords en Google Shopping.
Indien u met uw webshop een aantal van meer dan dertig goede beoordelingen heeft behaald bestaat de mogelijkheid dat Google sterren bij uw AdWords advertenties gaat opnemen. Het opnemen van deze sterren in de AdWords advertenties zorgt voor een verbeterde zichtbaarheid in Google. Uiteindelijk kan dit zelfs leiden tot een hogere doorklikratio wat tot gevolg heeft dat u een hogere kwaliteitscore voor uw advertenties behaald en dat zorgt weer voor lagere kosten per klik op uw advertenties.

Tips met betrekking tot het verzamelen van webshop reviews:

  • Webwinkel reviews zijn een gegeven tegenwoordig. Accepteer dat mensen online over uw organisatie spreken.
  • Positieve reviews verhogen de conversie van uw webshop. Ga actief aan de slag om uw klanten positieve beoordelingen te laten schrijven.
  • Reageer op negatieve reviews indien u deze heeft. U laat daarmee zien klachten serieus te nemen en u toont aan dat u bereikbaar bent.
  • Zijn er over uw webshop geen reviews te vinden? Dat kunnen consumenten verdacht vinden. Ook het hebben van alleen maar positieve beoordelingen wordt vaak als onbetrouwbaar gezien.
  • Attendeer uw klanten zo goed mogelijk op de review mogelijkheid. Bijvoorbeeld via uw eigen site of in het mailcontact met uw afnemers.

Bronnen:

kieskeurig.nl
reviewspot.nl
cnet.com/reviews