Video Capsule Endoscopie, hoe werkt dat?

Kanker is hard op weg om doodsoorzaak nummer 1 te worden in Nederland. Darmkanker komt ook steeds vaker voor. Om darmkanker en darmpoliepen in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen is er nu een nieuwe techniek, de video Capsule Endoscopie. Deze kan de gewone colonoscopie vervangen als het om het opsporen van poliepen en tumoren gaat. De video capsule is niet groter dan een pil en wordt gewoon met water ingeslikt. Deze capsule bevat echter een camera die duizenden foto’s van de maag en darmen neemt, en natuurlijk een paar kleine batterijen.

De patiënt wordt aangesloten op een systeem, wat de foto’s die de Videocapsule tijdens zijn reis door de maag en darmen neemt, doorstuurt naar een monitor. De foto's worden vastgelegd en de arts kan later de foto’s van de darmen beoordelen. Dit is een grote verbetering, want de darmen zijn niet altijd even goed te bekijken voor artsen. Voornamelijk de dunne darm schijnt moeilijk te bestuderen. Röntgenfoto’s geven te weinig informatie en met een scopie op de ouderwetse manier, via een buis met een camera erin die wordt ingebracht in de de anus, is de dunne darm ook te moeilijk te bereiken. De Video Capsule gaat gemakkelijk door de dunne darm heen en stuurt glasheldere foto’s van de binnenkant van de darmen door naar het VCE systeem. Op deze manier worden poliepen en tumoren maar ook darmzweertjes, gemakkelijk opgespoord.

Video Capsule, welke afmeting?

De Video Capsule is ongeveer 11 x 27 millimeter. Dit is dus te vergelijken met een grote pil, die moet worden ingeslikt. De een is daar handiger in dan de ander, maar met water lukt het wel. Het onderzoek is pijnloos en de video capsule doet in principe het darmonderzoek. De capsule verlaat het lichaam later gewoon via de ontlasting en verdwijnt in het riool.

Deze uitvinding heeft veel toekomst. Een colonoscopie zal door deze uitvinding veel minder vaak nodig zijn. Er zitten zelfs flitslampjes in de capsule, en een zender om de beelden door te zenden. De camera maakt twee beeldjes per seconden en stuurt de foto’s naar de sensoren die op de buik van de patiënt geplakt zijn. De sensoren zijn verbonden met overige registratieapparatuur. In Nederland zijn al verschillende ziekenhuizen die met deze methode werken om darmtumoren en poliepen op te sporen.

Risico's darmonderzoek met capsule

De risico's zijn niet groot. Het is echter wel mogelijk dat een capsule vast komt te zitten als er een vernauwing in de darm zit. Meestal loopt dat alsnog zonder probelemen af. De capusele wordt dan alsnog langs de vernauwing gevoerd of valt uit elkaar.