Varkensgriep bedreigt wereldgezondheid?

Een geheel nieuwe variant van varkensgriep die dodelijk kon zijn voor mensen, subtype van het Influenza A-virus H1N1, maakte verschillende slachtoffers in Mexico en de Verenigde Staten van Amerika. De wereld gezondheidsraad vond het nog te vroeg om te spreken van een wereldwijd pandemie, maar was wel zeer ongerust en bereidde griepvaccinatie voor. Het zou echter maanden duren voordat er voldoende vaccinaties waren. Door de straten van Mexico en de VS liepen veel mensen met mondmaskers rond om zich te beschermen tegen het dodelijke virus.

Rond Mexico stad waren op 25 april 2009 reeds 60 doden veroorzaakt door de varkensgriep besmetting. Een paar dagen later was het dodental opgelopen tot 81. Er waren toen ongeveer 1500 mensen besmet met het virus. De gemeenteraad van Mexico stad zou door een grootscheepse vaccinatie op touw te zetten trachten verdere besmetting tegen te gaan. Alle scholen en universiteiten in de stad Mexico werden voorlopig gesloten. De bewoners werd aangeraden om openbare gelegenheden uit de weg te gaan. Een grote kans op besmetting liepen mensen in ruimtes waar veel publiek komt zoals scholen, bioscopen, vergaderzalen, cafés, restaurant, zwembaden, enzovoorts. Ook moest men niet uit gebruikte glazen of kopjes drinken. De varkensgriep legde het sociale leven behoorlijk lam.

Varkensgriep Mexico, filmpje!

Wat voor virus is het Influenza A-virus H1N1?

Het Influenza A-virus H1N1 bevat DNA van mensen, vogels en varkens. Het virus in Amerika vertoont overeenkomsten met het griepvirus in Mexico.

Pandemie 1918 filmpje, griep

Mondmaskers

De bevolking van Mexico werd aangeraden om mondmaskers te dragen, niemand te omhelzen, geen handen te schudden en elkaar niet te kussen. Afstand houden dus. Het gebruik van openbaar vervoer werd ook afgeraden. Dat mondmaskers bescherming bieden tegen varkensgriep, is overigens niet voldoende bewezen. Net als in 1918 was dit virus een variant van het H1N1 virus, een mutatie.

Filmpje griep 1918

Hoe wordt je met griep besmet?

Net als andere griep via hoesten, aanraken, uit elkaars glas drinken, kussen, knuffelen, omhelzen, hoesten, niezen in elkaars omgeving zijn, enzovoorts.

Varkensgriep in de Verenigde Staten

In de VS werden ook gevallen van varkensgriep geconstateerd. De meeste besmettingen kwamen voor in Californië. Ook in New York werden verschillende gevallen van varkensgriep geconstateerd.

Varkensgriep, wat is dat?

Varkensgriep is een griep die normaal gesproken alleen bij dieren voorkomt maar de varkensgriep uitbraak die in Mexico is uitgebroken is een variant op die griep, namelijk een subtype van het Influenza A-virus H1N1. Dat dit normaal gesproken alleen bij dieren voorkomt (kippen en varkens) maar ook mensen kan besmetten, is zorgelijk. Nieuwe virussen zijn altijd gevaarlijker omdat het geheel nieuw is voor ons afweersysteem. Mensen zijn nou eenmaal ook dieren, ook al vergeten we dat wel eens.

Varkensgriep in Europa en Nederland

Er waren ook enkele gevallen bekend van varkensgriep in Europa, maar niet in Nederland. Toch leek dit nog slechts een kwestie van tijd. Artsen werden aangeraden om bij reizigers die na 16 april uit Mexico waren gekomen en die koorts (hoger dan 38,5 graden) hadden, alert te zijn op de besmetting met het virus. Ze moesten onder behandeling gesteld worden en thuis blijven om te voorkomen dat zij anderen zouden besmetten.

Helpt een vaccinatie?

Er zijn vaccinaties die een negatief effect hebben op verspreiding het Influenza A-virus H1N1. Vaccineren is dus inderdaad zinvol.

Wat zijn de verschijnselen van varkensgriep?

Net als elke griep, griepachtige verschijnselen zoals lusteloosheid, koorts, hoesten, keelpijn, verkoudheid, slechte eetlust. Ook worden braken en diarree gemeld. Alleen heeft het lichaam tegen varkensgriep nog geen antistoffen en daarom is het nieuw voor het afweersysteem en daarom kan deze griep dodelijk zijn. Het lichaam zal er wel alles aan doen om antistoffen op te bouwen, dat lukt niet altijd op tijd.

Zijn er overeenkomsten met de vogelgriep?

Hier is nog niets over bekend gemaakt maar in theorie is het mogelijk. Virussen muteren echter wel vaker en dat hoeft niet speciaal van het vogelgriepvirus af te komen.

Achteraf is het enorm meegevallen met de vermeende epidemie. De media maakt het wellicht groter dan het is of men bestrijd effectief. Over de varkensgriep heeft men in 2016 al jaren niets meer vernomen.