Selokeen

Ik gebruik selokeen Zoc, een beta-blokker, tegen hoge bloeddruk en ter bescherming van mijn hart. Selokeen heeft mij mogelijk het leven gered toen ik boezemfibrileren had, wat maar niet wilde ophouden. Mischien was dat ook mogelijk geweest met een ander middel, dat weet ik niet zeker. Selokeen zorgt dat je hart rustiger en regelmatiger klopt. De stofnaam is metoprololsuccinaat retard. Onder die naam wordt het vaak door de apotheek aan patienten meegegeven, omdat dat dat goedkoper is voor de aoptheek, die verdient dan meer aan het middel. Mijn cardioloog wilde dat ik perse selokeen kreeg, en geen metoprololsuccinaat retard. Volgens heem is de afgifte van selokeen beter dan de afgifte van metoprololsuccinaat retard. Dat wil zeggen dat selokeen gelijkmatiger in je 'bloed' wordt afgegeven waardoor het gelijkmatiger gedoseert zou worden. Onze apotheker vond dat oznin, want die kon daardoor weer minder verdienen. Volgens hem speelt de cardiolog onder een hoedje met de pharmacuetische industrie. geen idee wat de warheid is, maar ik slik dus selokeen.

Vervelende bijwerkingen van selokeen / metoprololsuccinaat retard

  • Extreme vermoeidheid
  • Misselijheid
  • Duizeligheid
  • Gewichtstoename

Die vermoeidheid vind ik soms echt afzien, maar wat helpt is regelmatig een wandeling maken, ook al kan je je ene been niet voor de andere zetten. Als je te veel gaat slapen word je nog lustelozer.

Misselijkheid heeft mogelijk te maken met trage hartslag. Meestal is dat maar tijdelijk.

Duizeligheid komt omdat je bloeddruk soms wat te snel daalt of zo.

Gewichtstoename bij selokeen / metoprololsuccinaat retard. Hierover heb ik vaker gelezen van ontevreden patienten, en zelf ben ik ook heel veel aangekomen sinds ik selokeen gebruik. Ongeveer 25 kilo. Het grootste probleem is de buitensporige vermoeidheid volgens mij, waardoor je nauwelijks nog beweegt. Ook heb ik gelezen dat je schildklier langzamer gaat werken door selokeen / metoprololsuccinaat retard gebruik, en daardoor kom je dus ook aan want dan verbrand je je vetten trager.

Ik vind selokeen dus een middel waar je veel vervelende bijwerkingen van hebt, maar aan de andere kant biedt het wel bescherming tegen hartfalen. Nadeel: door het overgewicht wat je ervan kunt krijgen loopt je gezondheid waarschijnlijk weer meer risico.