Schildklier, te langzaam, wat zijn de symptomen?

Een schildklier die langzaam of traag werkt, kan allerlei verschijnselen veroorzaken. Een schildklier die te snel werkt, ook. In dit artikel zal ik belichten wat de verschijnselen zijn bij een langzame werkende schildklier, en wat de gevolgen kunnen zijn.

Hypothyreodie is de officiƫle benaming voor traag werkende schildklier. Deze aandoening komt steeds vaker voor en het duurt vaak even voordat het ontdekt wordt. Meestal wordt het probleem steeds een beetje groter, waardoor het aan het begin misschien niet opvalt. Wat zijn de verschijnselen/symptomen of wat kunnen de verschijnselen zijn?

  • Carpaal tunnelsyndroom (in de pols) dit gaat vaak samen met een traag werkende schildklier
  • Neuropathie
  • Prikkelingen en pijnklachten van spieren, gewrichten of huid
  • in gewicht aankomen, dus zwaarder/dikker worden en deze gewichtstoename is zonder duidelijke reden
  • vocht vasthouden
  • moeheid/vermoeidheid
  • lage bloeddruk
  • loom gevoel en het koud hebben
  • duizelig komt voor
  • tintelingen komen voor
  • obstipatie
  • cholesterol kan hoger worden
  • alles gaat trager dus ook lopen, rennen, etc.
  • concentratieproblemen
  • afnemende eetlust
  • last van gewrichten of spieren

Er worden nog meer klachten gemeld maar het is net zodat u alle klachten hoeft te hebben. Als u dikker wordt zonder te begrijpen waarom, kan dat ook door uw schildklier komen. Een schildklier die te langzaam werkt heeft invloed op de hypofysen, in uw hersenen. De hormoonspiegel raakt verstoord waardoor de klachten ontstaan. Een arts kan vaststellen of uw schildklier te langzaam werkt. Als dit het geval is kunt u behandeld worden met medicijnen. Ook kan er sprake zijn van bepaalde tekorten die kunnen worden aangevuld.
.