Rundercollageen, eetlustremmer in onderzoek

In 2009 lag ik een opmerkelijk bericht in de medische knipselkrant: rundercollageen remt de eetlust. De provincie Groningen heeft een bedrag (subsidie) van 60.000 euro ter beschikking gesteld om onderzoek te doen naar de eetlust remmende werking van rundecollageen. Het gaat om een bepaald type runder collageen. Collageen is het belangrijkste bestanddeel van het bindweefsel van de huid.

Het Groningse bedrijf Meatproteins, ofwel 'vlees proteïnes', ontdekte bij toeval dat het collageen het hongergevoel sterk afremt. Het bedrijf handelt in dierlijke vetten en eiwitten. Bij toeval werd ontdekt dat het hongergevoel er door verdween. Fabrieksarbeiders proefden van het goedje en zo kwam het aan het licht. Dat proteinedieten goed zijn om af te vallen, is al bekend, zoals bijvoorbeeld afvallen met: dit dieetplan. Rundercollageen staat daar op zich los van, maar remt wel de eetlust. Het zou als afslankmiddel ideaal kunnen zijn.

Onderzoek Groningen runder-collageen en gewicht verliezen

De vakgroep neuro-endocrinologie van de Rijks Universiteit van Groningen stelde vervolgens vast dat rundercollageen inderdaad een honger stillende werking heeft. Nu wordt verder onderzocht hoe het middel werkt en wat de bijwerkingen kunnen zijn. Als het gunstig uitpakt kan er binnen een jaar begonnen worden aan de ontwikkeling van een afslankmiddel op basis van dit type rundercollageen.

Het probleem met eetlustremmende middelen is vaak dat ze hoge bloeddruk veroorzaken of andere problemen. Met rundercollageen is dat waarschijnlijk niet het geval. Nu maar hopen dat er schot zit in het onderzoek, want na 2009 heb ik er niets meer over vernomen.