Paspoort verlengen, de gemeente maakt het zo duur mogelijk

Op de website van de gemeente Velsen stond dat een paspoort verlengen drie dagen tijd kost. Ik dacht dat ik dus voldoende tijd zou hebben om onze paspoorten te verlengen, voordat we over tien dagen op vakantie zouden gaan. Het bleek al snel dat we bedrogen uitkwamen. De gemeente kon ons namelijk pas na een week ontvangen. Maar dan kwamen we in de problemen met onze vakantie. Naar hoor, maar de lokketiste wist daar wel raad op. Ze maakte gewoon een nieuwe afspraak voor ons. We mochten zelfs morgen al langskomen. Kosten 50 euro extra per persoon, want nu ineens heet het een spoedprocedure.

Een spoedafspraak bij de gemeente is in feite niets anders dan iemand dezelfde dag of de dag erna, een plekje in de agenda geven. Blijkbaar kunt u niet meer gewoon binnen lopen tegenwoordig. Het is voor u als burger volstrekt niet te controleren hoe vol die agenda werkelijk is, maar een ding is zeker, u wordt meteen geholpen als u bereid bent meer te betalen. Oorspronkelijk zou u extra geld moeten betalen als u uw paspoort sneller nodig heeft dan na drie werkdagen. U krijgt uw paspoort dan sneller en betaald daar 50 euro voor.

Dat is bij een spoedafspraak niet het geval. Bij een spoedafspraak wordt u gewoon in de agenda gezet en hoeft u geen week te wachten voor u langs mag komen. De paspoorten aanvragen kost echter nog steeds drie werkdagen. De gewone procedure dus. Waar verdiend de gemeente dus aan? Juist, aan plekjes open houden in de agenda.