Marktplaats versus E-Bay, welke is beter?

Filmpje over Marktplaats

Webwinkels, het is tegenwoordig de manier bij uitstek om producten te verkopen. Bij webwinkels als marktplaats en e-bay kun je alle artikelen aanbieden die je verkopen wilt. Er wordt gehandeld in kleding (nieuw en tweedehands), elektronica, auto’s, fietsen en motoren, maar ook boten, vakanties en diensten worden aangeboden en gevraagd. Ook wordt er kunst gekocht en verkocht, verzamelobjecten aangeboden of gezocht… Je kunt het zo gek niet verzinnen of het wordt verkocht en gekocht, op marktplaats en e-bay. Welke van deze twee sites is het beste?

Marktplaats versus e-bay

Marktplaat en e-bay zijn grote beroemde webwinkels. In Nederland is Marktplaats wereldberoemd en e-bay geniet wereldwijd bekendheid. Miljoenen advertenties staan op deze sites en de keus is dan ook onuitputtelijk. Soms is dat een nadeel, want zelfs per categorie staan er vaak zoveel advertenties dat je RSI krijgt van het klikken en zoeken en surfen. Vooral bij Marktplaats vind ik het een bezwaar dat advertenties maandenlang op de site staan. Ik ben de tel kwijt geraakt hoelang een advertentie blijft staan maar ik denk dat het toch wel vier tot zes weken is. Misschien nog wel langer. Bieden op een product is alleen zinnig als de verkoper direct laat weten dat de prijs goed is, anders moet je gaan e-mailen om erachter te komen. Vaak wil de verkoper de gehele periode dat de advertentie op de site staat, afwachten of er nog meer biedingen komen. In een dergelijk geval is ‘even snel iets kopen’ dus iets wat je echt wel vergeten kunt.

E-bay, online shoppen

E-bay heeft dat slimmer aangepakt. Een advertentie staat niet lang op de site en e-bay biedt de optie ‘direct kopen.’ De verkoper kan dan de prijs invullen die voor het product betaald moet worden en de klant kan dan meteen besluiten te kopen. Dit scheelt afwachten en is aan te raden bij producten die je absoluut wilt kopen. Bij e-bay kan ook geboden worden, het is een echte online veiling. De verkoper bepaalt of er alleen geboden kan worden of direct gekocht en/of geboden. Bij e-bay is goed bij te houden wanneer een aanbieding afloopt en je kunt bij deze online veiling ook nog een last minute bod doen. Persoonlijk ben ik dus enthousiaster over e-bay, maar bij marktplaats kan je wel artikelen plaatsen die moeilijker te verkopen zijn, zoals verzamelobjecten of oude boeken, want dan is het juist prettig als een product erg lang op een site blijft staan.