Je Eigen Foto's Verkopen

Je foto's verkopen. Je kunt op het internet op verschillende manieren je eigen foto's verkopen. Wat je er voor nodig hebt is het volgende:

Je kunt foto's uploaden bij speciale Stockfiles waar je foto's verkopen kunt (als je foto gedownload wordt ontvang je dan een piepklein bedrag, bijvoorbeeld een paar cent) maar je kunt ook zelf een fotowinkel beginnen bij bijvoorbeeld Sjootz. Je maakt dan een account aan en opent je eigen fotowinkel. In je eigen fotowinkel mag je uiteraard alleen foto's verkopen die je zelf gemaakt hebt. Er zijn een paar dingen waar je op moet letten:

  • Gebruik geen foto's die door anderen gemaakt zijn, dat is echt strafbaar
  • Staan er mensen op de foto's die herkenbaar zijn, vraag hen dan om schriftelijke toestemming om de foto's te mogen plaatsen en leg hen uit waarvoor het is
  • Hou je aan de regels van de service waar je je foto's te koop aanbieden wilt

Fotowinkels houden ongeveer 15% van de verkochte foto's in. Je mag zelf de prijs van je foto's bepalen. Als je 25 euro hebt verdiend, betaalt de service uit. Je kunt dus geld verdienen met fotograferen. Je foto's worden bij Sjootz niet gekeurd door een redactie, dat is een voordeel maar misschien ook een nadeel omdat de kwaliteit van de foto's daarom niet altijd even hoog is. Een ander nadeel is dat je zelf zal moeten zorgen dat je foto's gezien en gevonden worden. Dat kun je doen door goede foto's te maken, te adverteren, email te verzenden naar vrienden en bekenden en als je echt heel goed bent, door bedrijven aan te schrijven die mogelijk fotomateriaal nodig hebben of die jouw stijl van fotograferen misschien mooi zullen vinden.

Stocksite voor foto's en tekeningen

Stocksites zoals Bigstockphoto werken anders. Je foto's en/of kunstwerken worden vooraf gekeurd door een soort redactie die bepalen of je foto's goed genoeg zijn en of ze geschikt zijn voor hun doelgroep. Als je werk eenmaal is goedgekeurd kun je je foto's uploaden. De foto's die je upload zijn voor anderen te gebruiken, tegen betaling van een bepaald bedrag. Dit kan variƫren van 20 cent per foto tot een paar euro per download. De gebruikers van de foto's kopen credits of ze betalen je rechtstreeks. Dit kan voor professionele fotografen soms een aardig zakcentje opleveren, maar ook voor hobbyisten. Natuurlijk is de concurrentie groot want iedereen kan in principe fotograferen en iedereen maakt wel eens een paar mooie foto's.