Hoe schoon ik mijn computer op?

Een nieuwe computer is meestal lekker snel. Maar na een tijdje wordt dat minder en je vraagt je af waarom je computer zo langzaam is geworden. Er zijn verschillende redenen voor waarom computers traag worden, en gelukkig is er tegen de meeste oorzaken ook iets te doen zodat je computer weer sneller zal worden. In dit artikel geef ik advies over het opschonen van je computer, ofwel het opruimen van overbodige bestanden van je harde schijf.

Computer traag en langzaam

Computer traag? Als je vaak op het internet surft pikt de computer overal kleine bestandjes op. Denk aan cookies en tracing files. Soms helaas ook virussen, maar daarover in een volgend artikel meer. Tijdens het surfen legt Windows een file aan van je geschiedenis, in de vorm van de zoekwoorden en gegevens en dergelijke, die je invult. Zelf maak je ook nieuwe files aan. Als je iets op je computer installeert kunnen er tijdelijke bestanden aan gemaakt worden. Als je bepaalde software de-installeert blijven er ook vaak toch nog restbestanden op je harde schijf staan. Al deze bestandjes die nergens meer voor dienen, maken je computer trager. Je kunt ze dus handmatig van je computer verwijderen maar dat is nogal een gedoe, vooral als je geen computer nerd bent. Hoe ruim je je schijf dan op?

Harde schijf opschonen

Windows heeft zelf een programma schijfopruiming, maar daar zijn computerkenners vaak niet zo enthousisast over. Er zijn verschillende gratis programma’s waarmee je je computer beter kunt ontdoen van dit soort overbodige bestandjes. Ccleaner is bijvoorbeeld een heel bekende, maar er zijn nog meer gratis programma’s die ongeveer hetzelfde doen. Deze programma’s verwijderen de vertragende bestandjes van uw computer.

Tips bij het opschonen van computer

  • Computer cleaners maken ook de prullenbak leeg dus zorg dat er niets instaat wat u bij nader inzien toch nog wilde ‘herstellen’ om te bewaren.
  • Vink aan of af wat wel en niet verwijderd mag worden. Als u bijvoorbeeld de adressen van de websites die u kortgeleden bezocht heeft, gewoon in uw browser wilt laten staan, vink dan aan dat die niet verwijderd mogen worden.
  • Een backup van uw bestanden maken voor het cleanen, is handig

Lees de handleiding van het programma wat u gebruikt om uw computer op te schonen, goed door

Na het cleanen is uw computer weer een stukje sneller geworden. Draai het programma wekelijks.

U kunt een online service inhuren om uw computer zeer snel te maken: Lees meer over deze service