Goedkoopste energie

Energiebedrijven beweren allemaal goedkoop en groen te zijn, maar klopt dat eigenlijk wel? Wat is de goedkoopste gasprijs en welk energiebedrijf is goedkoop? Het woord crisis is een toverwoord om prijzen te laten stijgen. Banken trekken onze rekeningen leeg met hoge oplopende rente, zorgverzekeraars trekken de premies omhoog omdat dat nodig zou zijn, en energieleveranciers gillen dat ze de goedkoopste en de schoonste zijn, terwijl we ons blauw betalen aan een beetje verwarming en elektra.

Het probleem is dat je als consument in zekere zin afhankelijk bent van dergelijke bestaansmiddelen. De vrije markt zorgt ervoor dat energieleveranciers elkaar beconcurreren. Prijsstijgingen gaan dus gelijk op, maar toch zijn er verschillen. De consumentenbond heeft de energiebedrijven met elkaar vergeleken en komt tot de conclusie dat er wel degelijk verschillen zijn.

Groene energie of grijze energie

Groene energie is schoner dan grijze energie. Voor grijzen energie wordt nog steeds gewonnen uit fossiele brandstoffen of kernenergie, terwijl groene energie gewonnen wordt uit windkracht, waterkracht, biomassa, enzovoorts. Windmolens leveren in Nederland veel energie. Grijze energie vervuilt het milieu extra zwaar.

Er zijn verschillende goedkopere energiebedrijven die toch groene stroom leveren. U mag uw gas bij een andere leverancier afnemen dan de elektra. Het is mogelijk ook elk jaar bij een ander bedrijf gas en elektra af te nemen, voor de aanbiedingen en kortingen. Vaak zijn contracten op lange termijn ook goedkoper dan een kortdurend contract. Nederlandse energiemaatschappij werd door de consumentenbond op lange termijn het goedkoopste bevonden. Dat wil zeggen dat het bedrijf alleen de goedkoopste is als u een doorlopend overeenkomst afsluit