Dagje Uit, Nemo Amsterdam

Nemo in Amsterdam is een fantastische plek om kinderen op de meeste lueke manier kennis te laten maken met wetenschap. Bij nemo komt van alles aan bod, van erfelijkheidsleer tot onweer, van technische experimenten tot chemische ontdekkingen. De eerste keer dat we binnen kwamen bij nemo kon je reuzengrote zeepbellen maken, zo groot dat je er zelf in paste.

Erg mooi bij Nemo is dat je er kunt luisteren naar het geluid van DNA codes. Hoe? Men heeft de DNA code omgezet in tonen en deze omgezet in een soort muziek. Die tonen kun je beluisteren. Op de afdeling psychologie gaat men dieper in op de psyche van de mens. Waarom vinden wij het vervelend en zelfs bedreigend als een onbekende binnen onze (denkbeeldige) directe cirkel komt en hoe groot is die cirkel rondom ons? En waarom nemen mensen tatouages? Ook erg indrukwekkend vond ik de afdeling met dode dingen op sterk water. En de sipegel waarin je jezelf zwevend kunt zien, is erg leuk. Bij Nemo vind je alles over techniek, chemie, natuurkunde, het heelal, biologie, enzovoorts. De meest belangrijke natuurwetten worden onder de loep genomen en je mag er zelf aan meedoen om ze te testen. het ise en echt doe museum, eigenlijk meer een wetenschappelijk onderzoekcentrum voor jong en oud. Er hant en vrolijke, frisse sfeer en het is een geweldig uitje.

Nemo, je moet het ontdekken.