Acrylverf Van Eyck, van de Action

Acrylverf is een moderne verfsoort (voor kunstenaars) die je kunt verdunnen met water of een speciaal medium. Het is ontworpen als alternatief voor olieverf omdat olieverf veel tijd nodig heeft om te drogen. Acrylverf is daarom een goed alternatief, alhoewel olieverf natuurlijk wel een prachtige verfsoort blijft.

Er is acrylverf in vele soorten, kleuren en maten. Een goede dekkende verf bevat veel kleurpigmenten. Hoe minder pigmenten, hoe zwakker de verf en hoe slechter de verf dekt. Een professionele kunstenaars zal er geld voor over hebben om prijzige verf te kopen met veel pigment. Als beginnend kunstenaar of kunstenaars met een kleine beurs, zult u minder verf kunnen kopen of zullen goedkopere merken moeten worden gekocht. Een van de goedkoopste adressen voor acrylverf is de Action. Ze verkopen primaire kleuren en variaties op primaire kleuren, voor een paar euro per 400 ml.

Het merk heet Van Eyck, vernoemd naar de beroemde schilder Van Eyck. Anders dan deze beroemde naam doet vermoeden, mag u niet te veel verwachten van de kwaliteit van deze acrylverf. Deze is voor beginnende kunstenaars een start, en voor kinderen die een middagje willen schilderen is het ook prima. De prijs is in verhouding tot de kwaliteit, ook echt goed. Dit wil echter niet zeggen dat deze acrylverf van goede kwaliteit is. Ervaren schilders zullen deze verf niet echt waarderen. De witte verf van Van Eyck is niet dekkend, dus je moet verschillende lagen aanbrengen en dan nog mist het de kracht van wit. Het zwart is een zeer donkergrijs, en ook niet al te best. Ook de gelen zijn te transparant en bevatten te weinig pigment om er echt lekker mee te werken. Ondanks dat mag u niet uit het oog verliezen dat deze verf niet slecht is. Kwalitatief is Van Eyck Acrylverf echter niet geschikt voor professionele kunstenaars.